Jednym z głównych obowiązków pracownika jest dbanie o swoje miejsce pracy, jednak istnieją przypadki w których pracodawca tego nadużywa. W jakim stopniu pracownik powinien sprzątać, a kiedy nie należy to do jego kompetencji i za sprzątanie może oczekiwać dodatkowego wynagrodzenia?
Co mówi prawo?
Kodeks pracy mówi, że pracownik jest zobowiązany do przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Oznacza to, że pracownik ma obowiązek sprzątania swojego stanowiska pracy, niezależnie od typu pracy biurowej. Jednak obowiązkiem pracodawcy jest utrzymanie pomieszczenia pracy w czystości oraz konserwować je. Czy to oznacza że nie pracownik biurowy nie musi troszczyć się o czystość pomieszczenia w którym pracuje?
Praktyka
Najczęściej pracownik musi utrzymać porządek swojego miejsca pracy, gdyż należy to do jego obowiązków, a do sprzątania wynajmuje firmę sprzątającą. Pracownicy zajmujący się profesjonalnym sprzątaniem biur z pewnością dużo lepiej poradzą sobie z zadaniem sprzątania pomieszczeń biurowych. Dzieje się tak ponieważ mają oni odpowiedni sprzęt, środki czyszczące oraz wiedzę na temat tego jak ich użyć aby zmaksymalizować efekty sprzątania. Jeśli jednak nasze biuro jest niewielkie, to pracodawca może zlecić nam sprzątanie biura, ale musimy się na to pisemnie zgodzić.